31 maj 2008

Esmeralda


Jag älskar att åka till Paris. Bara för att ta en promenad. Jag bokar den billigaste flygbiljetten och försöker alltid bo på Hotell Esmeralda. Om det finns ett ledigt rum vill säga annars håller jag mig där i närheten. Oftast måste man boka flera månader i förväg. Hotel Esmeralda är inrymt i Paris smalaste hus fick jag lära mig en natt när jag hängde i fönstret. Ett par amerikanska arkitekter var på studieresa och strosade förbi där i natten och berättade denna unika sanning. Kanske har du läst sagoboken Linnea i målarens trädgård när Linnea åker till Paris för att se Monets trädgård. Då bodde hon just på hotell Esmeralda. De har ingen websida men om du vill resa till Paris har du telefonnumret här ovan på min tavla. Det är billigt, enkelt, gammalt, slitet och urcharmigt. Mitt över Seine från Notre Dame. Bon Voyage!

1 kommentar:

rosenfröjd sa...

jag är också fantastiskt förtjust i Paris. Det är nåt magiskt med den stan. Dofterna, färgerna. Känslorna den alltid lyckas väcka. Och hur kan man låta bli att inte förtrollas av en stad där varje skyltfönster är som en tavla.